أدريان ڤان ده ڤلده

أدريان ڤان ده ڤلده Adriaen van de Velde (عُمـِّد 30 نوفمبر 1636، أمستردام - دُفِن 21 يناير 1672، أمستردام)، كان مصور مناظر طبيعية وحيوانات ومصمم وحفار هولندي، وهو ابن ويلم ڤان ده ڤلده الأكبر وشقيق ڤان ده ڤلده الأصغر، المصور البحري. He also painted beaches, dunes, forests, winter scenes, portraits in landscapes, as well as mythological and biblical scenes.[1] He belongs to a group of painters referred to as the Dutch Italianate painters, who combined Dutch agricultural landscapes with mythological or Arcadian scenes in Italian settings. His paintings are characterised by their delicate, careful composition and his mastery of lighting effects as well as the human figure.[2]

أدريان ڤان ده ڤلده
Adriaen van de Velde
After Adriaen van de Velde - Portrait of Adriaen van de Velde.jpg
أدريان ڤان ده ڤلده
وُلِدَعُمـِّد (1636-11-30)نوفمبر 30, 1636
توفييناير 21, 1672(1672-01-21) (aged 35)
الجنسيةهولندي
اللقبفن المناظر الطبيعية
التوقيع
Velde, Adriaen van de 1636-1672 01 Signature.jpg

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

حياته

Adriaen was born in Amsterdam where he was baptised in the Oude Kerk on 30 November 1636. He was the son of the marine painter Willem van de Velde the Elder and Judith Adriaens van Leeuwen. His brother Willem van de Velde the Younger was also a marine painter.[1]

 
The beach near Scheveningen

He initially studied with his father. Not wishing to follow in the family tradition of marine painting, he decided to move to Haarlem to continue his study in the workshop of Jan Wynants, a landscape painter. In Haarlem he also met Philip Wouwerman and Paulus Potter, both animal painters who had an important influence on his work.[3]

 
Agony in the garden

From 1657 he worked in Amsterdam where he married on 5 April 1657 Maria Pieters Oudekerck (or Ouderkerk), a Catholic. He converted to Catholicism even though its adherents suffered persecution and could only practise their faith in clandestine churches. All five of his children were baptized in such churches around Amsterdam.[2] His daughter married the broker Sodyn in Amsterdam. She was the source for the Dutch biographer Arnold Houbraken's biographical sketch of her father.[1] Van de Velde's career blossomed and he became one of the foremost landscape artists in the Dutch Republic.[4]

He collaborated with other artists in Amsterdam typically adding the staffage or animals to their paintings.[3] These artists included his master Wynants, Meindert Hobbema, Jacob Isaakszoon van Ruisdael, Adriaen Hendriksz Verboom, Philips Koninck, Jan van der Heyden and Frederik de Moucheron.[1][4][5]

Despite his success as an artist, he was in dire straits throughout his life. His wife had to run a linen business to help make ends meet. When he died his possessions and works were auctioned off but the proceeds were insufficient to cover his debts.[2]

His pupils included Johannes Innevelt, Johannes van der Bent, Dirck van Bergen and Jacob Coning.[1]


أعماله

 
Couple in a landscape
 
قناة متجمدة ومتزلجون ولاعبو هوكي، 1668. متحف اللوڤر.


ولـد في أمستردام بتاريخ 30 نوفمبر 1636 وتـوفي فيها في 21 يناير 1672، وهو الابن الأصغر لفنان المناظر الطبيعية البحريّة المشهور ويلم ڤان ده ڤلده الأكبر أستاذه الأول. انتقل أدريان إلى هارلم وتابع دراسته للتصوير فيها. نفذ أعماله الأولى المعروفة عام 1653. وفي العام 1657 عاد إلى أمستردام، وقد حمل أسلوبه الفني خصائص وتأثيرات واضحة من الفن الإيطالي جراء اتصاله واحتكاكه بالفنانين الهولنديين الذين درسوا الفن في روما. نفذ العديد من الأعمال التي اقتصرت على المناظر الطبيعيّة ولاسيما البحرية، وكانت هذه الأعمال، غالباً، تصور الشواطئ البحرية وضفاف الأنهار. وقد تفرد نتاجه العام بجملة من الخصائص منها: الحجوم الصغيرة، والضوء المشع المغطى بسديم البحر، ووجود الناس والحيوانات فيها، حيث تؤدي هذه العناصر دوراً مهماً ورئيساً في أعماله.

 
مواشي وماعز قرب غدير، 1658.
 
الشاطئ في شڤننگن، رسمت في 1658. زيت على كانڤا. متحف الدولة، كاسل


تتسم أعمال أدريان الأصغر بتركيزها على مشاهد قطعان الماشية في الحقول، وقطوعاتها المدروسة، وأشكالها المُفعمة بالحياة. اتجه أدريان الصغير، بدءاً من العام 1658، إلى استعمال الألوان الحارة، والصافية، المتأثرة بضوء الشمس الأصفر، وعليه فإن أعماله تستدعي نوعاً من التأمل العميق والنظرة الثاقبة للإحاطة بعناصرها والاستمتاع بقيمها الفنيّة والتعبيريّة.

المصادر

  1. ^ أ ب ت ث ج Adriaen van de Velde at the Netherlands Institute for Art History
  2. ^ أ ب ت Adriaen van de Velde: Dutch Master of Landscape at the Dulwich Picture Gallery
  3. ^ أ ب خطأ استشهاد: وسم <ref> غير صحيح؛ لا نص تم توفيره للمراجع المسماة nat
  4. ^ أ ب Adriaen van de Velde, A pastoral landscape with a dairymaid milking a cow, with a youth, a dog and another cow at the foot of a tree, two sheep beyond at Christie's
  5. ^ George S. Keyes, Susan Donahue Kuretsky, Axel Rüger, Arthur K. Wheelock, Masters of Dutch Painting: Detroit Institute of Arts, Detroit Institute of Arts, 2004, pp. 104-195

وصلات خارجية

الكلمات الدالة: